Γενικά
Έχουμε συστήσει ομάδα "Αντισεισμικού Σχεδιασμού", με στόχο την καταγραφή των επικινδυνοτήτων που υπάρχουν στα σχολεία του Δήμου Ν.Φ. και την πραγματοποίηση ασκήσεων εκκένωσης αυτών από τους μαθητές.
Τι έχουμε κάνει ως τώρα για τον αντισεισμικό σχεδιασμό της πόλης...
11/6/2008 για το 8ο και 9ο Δημοτικό Σχολείο Ν.Φ.
06/6/2008 για το 3ο Δημοτικό Σχολείο Ν.Φ.
25/5/2008 για το 5ο και 7ο Δημοτικό Σχολείο Ν.Φ.
22/5/2008 για το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ν.Φ.
19/5/2008 για το 2ο Δημοτικό Σχολείο Ν.Φ.
Αντισεισμικός σχεδιασμός Σχολείων
Εντοπισμός επικινδυνοτήτων στην σχολική μονάδα
Κάτοψη ενός τυχαίου Σχολείου και του χώρου καταφυγής
Σχέδιο εκκένωσης κτιρίου
1. Ο Δάσκαλος της Α2 τάξης, θα εκτελέσει χρέη τροχονόμου και θα δώσει εντολή, με τη σειρά στις τάξεις «Πληροφορικής – Β – Α1 – Γ – Ε – Τραπεζαρία – ΣΤ – Δ – Κουζίνα» να αποχωρήσουν.
2. Μετά την αποχώρηση των πιο πάνω τάξεων, θα αποχωρήσει και αυτός με τους μαθητές του, αναγγέλλοντας στον διευθυντή, ότι οι αίθουσες εκκενώθηκαν.
3. Ο Διευθυντής του σχολείου προαναγγέλλει (για ψυχολογικούς λόγους) στους μαθητές, την ημερομηνία της άσκησης, προκειμένου να αποφευχθούν υποψίες ότι η άσκηση γίνεται επειδή υπάρχει ένδειξη για επερχόμενο πραγματικό σεισμό.
4. Ο Διευθυντής του σχολείου
5. Ο Διευθυντής την καθορισμένη ημέρα της άσκησης, ανακοινώνει στους μαθητές ότι κάποια στιγμή θα κτυπήσει το κουδούνι του σχολείου για 15 sec συνεχόμενα. Αυτό θα είναι ένδειξη ότι «συμβαίνει» σεισμός.
6. Οι Εθελοντές την ημέρα της άσκησης, διασκορπίζονται στις αίθουσες και στους διαδρόμους του σχολείου, για να σημειώσουν και επισημάνουν τα λάθη που πιθανόν να γίνουν από τους συμμετέχοντες την ώρα της εγκατάλειψης. Δεν επεμβαίνουν στην εξέλιξη της άσκησης, προκειμένου οι δάσκαλοι να εκτελούν την άσκηση χωρίς την έξωθεν βοήθεια.
7. Ο Διευθυντής δίνει σήμα έναρξης σεισμού, με το κουδούνι του σχολείου, διάρκειας 15 sec, ενώ τα παιδιά βρίσκονται μέσα στις τάξεις τους, κάνοντας μάθημα. Ο δάσκαλος δίνει οδηγία προς τους μαθητές: «Σεισμός. Όλοι κάτω από τα θρανία». Εννοείται ότι αν τα παιδιά είναι μόνα τους μέσα στην τάξη, δεν περιμένουν από κανέναν τέτοια εντολή, αλλά εκτελούν αυτά που ξέρουν από μόνοι τους.
8. Ο δάσκαλος πέφτει κάτω από την έδρα και τα παιδιά πέφτουν και καλύπτονται κάτω από τα θρανία τους ή κάτω από οποιοδήποτε έπιπλο που θα βρεθεί κοντά τους, τη στιγμή του σεισμού.
9. Μετά το τέλος του σεισμού, ο υπεύθυνος για τα δίκτυα, κλείνει την παροχή ΔΕΗ, νερού και γκαζιού ή καλοριφέρ, εφ’ όσον είναι μέρα. Αν είναι νύχτα, το κλείσιμο της παροχής ΔΕΗ θα γίνει στο τέλος της άσκησης.
10. Ο δάσκαλος μετά το τέλος του σεισμού, δίνει οδηγία στους μαθητές να μη σηκωθεί ακόμη κανένας.
11. Στους διαδρόμους θα βγουν οι τάξεις με την σειρά που έχει οριστεί στο σχέδιο. Αυτό είναι και το κύριο μέλημα του δάσκαλου-τροχονόμου σε συνεργασία με τον δάσκαλο της κάθε τάξης. Τα παιδιά θα βγουν στον διάδρομο και θα περπατήσουν χωρίς να τρέχουν, στην μέση των διαδρόμων αποφεύγοντας τυχόν χαλάσματα που έχουν πέσει. Στην διαδρομή προς την κύρια έξοδο δεν περπατούν κοντά σε τζάμια είτε έχουν σπάσει αυτά είτε όχι.
12. Ο δάσκαλος (που προπορεύεται των μαθητών του),
Στην αυλή οι μαθητές συγκεντρώνονται (μακριά από χαλάσματα), ανά τάξεις μέσα στο «κόκκινο τετράγωνο ασφαλείας» που έχει σχεδιαστεί σε αυτήν.
Νέα Φιλαδέλφεια 20-10-08
-->Από τις 8 Σχολικές Μονάδες που ελέγχθηκαν, οι 6 βρίσκονται κάτω από το 50% της μέγιστης επικινδυνότητας (δείκτης κάτω από 3,5) και 2 Σχολικές Μονάδες βρίσκονται πάνω από το 50% της μέγιστης επικινδυνότητας (δείκτης πάνω από 3,5).
Έχουμε συστήσει ομάδα "Αντισεισμικού Σχεδιασμού", με στόχο την καταγραφή των επικινδυνοτήτων που υπάρχουν στα σχολεία του Δήμου Ν.Φ. και την πραγματοποίηση ασκήσεων εκκένωσης αυτών από τους μαθητές.
Τι έχουμε κάνει ως τώρα για τον αντισεισμικό σχεδιασμό της πόλης...
- Στις 9-11-2016 έγινε παρουσίαση στους Εκπαιδευτικούς του 1ου Δημοτικού Σχολείου Νέας Ιωνίας, του εκπαιδευτικού video που αφορά την αντισεισμική προστασία σε μια Σχολική Μονάδα
- Στις 29-1-2016 έγινε παρουσίαση στους Εκπαιδευτικούς του 3ου Γυμνασίου Ν. Φιλ/φειας του εκπαιδευτικού video που αφορά την αντισεισμική προστασία σε μια Σχολική Μονάδα
- Στις 9-12-2014 έγινε άσκηση εκκένωσης του Νηπιαγωγείου "Καραμέλα" στην Φιλαδέλφεια.
- Στις 20-3-2014 έγινε άσκηση εκκένωσης του Νηπιαγωγείου "Ήλιος" στην Φιλαδέλφεια.
- Στις 20-12-2011 έγινε παρουσίαση αντισεισμικού σχεδιασμού στους Δασκάλους του 2ου ΔΣ Αχαρνών.
- Στις 5-12-2011 έγινε παρουσίαση αντισεισμικού σχεδιασμού στους Δασκάλους του 4ου ΔΣ Φιλαδέλφειας.
- Στις 14/12/2010 άσκηση εγκατάλειψης σχολικού κτιρίου στο 8ο και 9ο ΔΣ Φιλαδέλφειας.
- Στις 10/11/2010 η ομάδα αντισεισμικού σχεδιασμού πραγματοποιησε έλεγχο για επικινδυνότητες στο σχολικό κτίριο του 2ου Λυκείου Φιλαδέλφειας.
- Στις 6-11-2008 οι Εθελοντές οργάνωσαν με τους δασκάλους και μαθητές του 7ου Δημοτικού Σχολείου Ν. Φιλαδέλφειας άσκηση εγκατάλειψης του Σχολείου μετά από σεισμό.
- Οι Εθελοντές Νέας Φιλαδέλφειας μετά από μελέτη και σχεδιασμό, παρέδωσαν στις Διευθύνσεις των πιο κάτω Δημοτικών Σχολείων με ταυτόχρονες κοινοποιήσεις στο Γραφείο Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας σχέδια "Αντισεισμικής Προστασίας" που περιλαμβάνουν την επισήμανση των επικινδυνοτήτων και τα σχέδια εκκένωσης των κτιρίων.
11/6/2008 για το 8ο και 9ο Δημοτικό Σχολείο Ν.Φ.
06/6/2008 για το 3ο Δημοτικό Σχολείο Ν.Φ.
25/5/2008 για το 5ο και 7ο Δημοτικό Σχολείο Ν.Φ.
22/5/2008 για το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ν.Φ.
19/5/2008 για το 2ο Δημοτικό Σχολείο Ν.Φ.
- Στις 15/4/2008 οι Εθελοντές πραγματοποίησαν στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Ν. Φιλαδέλφειας, άσκηση εγκατάλειψης σχολικού κτιρίου υπό τις οδηγίες εκπαιδευτή του ΟΑΣΠ.
- Στις 16/12/07 ξεκίνησε το Σεμινάριο "Διαχείριση κρίσεων" στο φυλάκιο των Εθελοντών. Σε αυτό μεταξύ άλλων εκπαιδευτήκαμε από τον ΟΑΣΠ για τον αντισεισμικό σχεδιασμό που πρέπει να διαθέτει μια πόλη.
Αντισεισμικός σχεδιασμός Σχολείων
· Η επισήμανση των επικινδυνοτήτων που υπάρχουν μέσα στο σχολικό κτίριο.
· Η κατάστρωση σχεδίου για την αντισεισμική προστασία των μαθητών και δασκάλων του σχολείου.
· Η ετήσια διεξαγωγή άσκησης εκκένωσης κτιρίου στην Σχολική μονάδα.
· Η διάθεση των Εθελοντών και του εξοπλισμού των, κάτω από τις οδηγίες του Συντονιστικού Οργάνου, Τοπικού ή Νομαρχιακού, (Σ.Τ.Ο. ή Σ.Ν.Ο.)
Γενικά
Τα στοιχεία που περιλαμβάνονται σε αυτή την μελέτη που έχουν εκπονήσει οι Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας Ν.Φ., παρακαλούμε να θεωρηθούν σαν μία από τις πολλές προτάσεις που είναι δυνατό να υποβληθούν για την αντισεισμική προστασία των μαθητών. Η μελέτη έχει στηριχτεί στις γνώσεις που έχουμε αποκτήσει από τα κατά καιρούς σεμινάρια στα οποία έχουμε εκπαιδευτεί από τον Ο.Α.Σ.Π. (Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας) Δεν πρέπει να θεωρηθούν σαν τα τέλεια μέτρα, απλά να θεωρηθούν σαν μια προσπάθεια πρόληψης όσων κινδύνων μπορούν να προβλεφθούν. Είναι πολύ πιθανό λόγω συνεχώς νέων αντιλήψεων στον αντισεισμικό σχεδιασμό και εμπειρίας που αποκτάται από γεγονότα κρίσεων, κάποιες από τις προτάσεις μας στο μέλλον να χρειαστούν αναθεώρηση. Και τα μέτρα που προτείνονται και η άσκηση με τον τρόπο που σχεδιάστηκε, είναι υπό την αποκλειστική έγκριση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας.
Αντίγραφο αυτού του σχεδίου κατατίθεται στο γραφείο Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Ν.Φ. δια τα περαιτέρω.
· Είναι στατιστικά διαπιστωμένο ότι μετά από μια φυσική καταστροφή, θα υπάρξει μια «περίοδος χάους», όσον αφορά στην αντίδραση του κρατικού, νομαρχιακού και αυτοδιοικητικού μηχανισμού. Αυτή η περίοδος θα είναι τόσο πιο έντονη όσο λιγότερος σχεδιασμός έχει γίνει και όσες λιγότερες ασκήσεις έχουν πραγματοποιηθεί. Έτσι οι Εθελοντές φροντίζουν με ετήσιες ασκήσεις, να μάθουν όλοι, κάθε φορά τι πρέπει να κάνουν, ώστε η πόλη να επηρεαστεί όσο γίνεται λιγότερο από την «περίοδο του χάους».
· Σκοπός του αντισεισμικού σχεδίου δεν είναι να αλλάξει την δομή των υπηρεσιών ενός σχολείου ούτε των υποδομών αυτού. Δεν γίνεται εν ονόματι της προστασίας από τον σεισμό, να αλλαχτούν τα πάντα όπως θα συνέβαινε αν χτιζόταν ένα σχολείο από την αρχή. Ούτε να δοθεί στον σεισμό και την αντισεισμική προστασία περισσότερη βαρύτητα από όση τους αναλογούν. Άρα μόνο διορθωτικές παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν και πάντα υπό την προϋπόθεση ότι σε αυτό συμφωνεί ο Διευθυντής του σχολείου.
· Οι προβλεπόμενες δράσεις του αντισεισμικού σχεδίου είναι:
(α) Εντοπισμός επικινδυνοτήτων στην σχολική μονάδα.
(β) Κατάστρωση σχεδίου εκκένωσης κτιρίου. Η επικαιροποίηση του σχεδίου αν αυτό κριθεί απαραίτητο, θα γίνεται κάθε χρόνο.
(γ) Ετήσιες ασκήσεις «εκκένωσης σχολικού κτιρίου».
· Η άσκηση εγκατάλειψης κτιρίου, βγάζει στην επιφάνεια δυσλειτουργίες και προβλήματα που δεν μπόρεσε να προβλέψει ο σχεδιασμός. Έτσι μετά από κάθε άσκηση θα γίνεται διόρθωση του σχεδίου.
Εντοπισμός επικινδυνοτήτων στην σχολική μονάδα
Οι Εθελοντές Ν.Φ. αφού εξετάσουν όλους τους χώρους του Σχολείου και μετά από μελέτη, επισημαίνουν στον Διευθυντή του σχολείου, την επικινδυνότητα και τον τρόπο άρσης αυτής. Έχει στατιστικά διαπιστωθεί ότι οι περισσότεροι τραυματισμοί συμβαίνουν όχι λόγω ακριβώς του σεισμού, αλλά λόγω των συνεπειών αυτού ή του χάους που επικρατεί μετά από αυτόν. Δηλαδή σε μία άτακτη-μη ψύχραιμη εκκένωση του σχολείου από τους μαθητές (και ειδικά κοντά στις σκάλες), έχουμε περισσότερους τραυματισμούς, από αυτούς που προκάλεσε αυτός ο ίδιος ο σεισμός. Πολλοί μαθητές επίσης τραυματίζονται από κομμάτια γιαλιού, ΤV, υπολογιστών, βάζων και ερμαρίων που θα πέσουν σκορπίζοντας το περιεχόμενο τους στο πάτωμα. Είναι επίσης γενικός κανόνας, ότι, οτιδήποτε δεν είναι στερεωμένο, σε έναν σεισμό, πέφτει. Ακόμα και ένα κάδρο (που δεν διαθέτει τζάμι), που εκ πρώτης όψεως φαίνεται ακίνδυνο, όταν θα πέσει πάνω σε ένα κεφάλι, τότε ο τραυματισμός θα είναι γεγονός.
Έτσι, αυτά που αποτελούν κίνδυνο τραυματισμού σε ανθρώπους και παρατηρήσαμε ότι συνέβησαν στον τελευταίο μεγάλο σεισμό της Αθήνας, έχουν περιληφθεί σε αυτούς τους πίνακες επικινδυνότητας.
Ανάλυση γενικά των επικινδυνοτήτων στις αίθουσες
· Τα διακοσμητικά γύψινα στοιχεία, θα είναι από τα πρώτα που θα πέσουν στο έδαφος.
· Απλίκες με μεγάλα φωτιστικά σώματα, συνήθως φθορίου, πρέπει να έχουν προστατευτικό πλέγμα που θα βιδωθεί στην οροφή. Έχει παρατηρηθεί πολλές φορές, ότι στα φωτιστικά σώματα φθορίου που στο κάτω μέρος τους υπάρχει σκάφη, αυτή η σκάφη αν και διαθέτει κλιπς που δένεται με το υπόλοιπο σύστημα, πέφτουν σε έναν σεισμό.
· Δεδομένου ότι η ΔΕΗ θα κόψει την παροχή τάσης ή αυτή θα κοπεί σαν συνέπεια του σεισμού, τα φώτα κινδύνου και εξόδου είναι απαραίτητα, ειδικά στα σχολεία που δουλεύουν και σε νυκτερινή βάρδια.
· Οι σωληνώσεις που ίπτανται της αίθουσας πρέπει να στερεωθούν σε αρκετά σημεία τους και οι ψευδοροφές πρέπει να έχουν στην πάνω τους πλευρά (που είναι αθέατη), γάντζους στήριξης ανά τακτά διαστήματα.
· Η πόρτα εξόδου της αίθουσας πιθανόν να μπλοκάρει μετά τον σεισμό και οι μαθητές να παγιδευτούν μέσα σε αυτήν, με δεδομένο μάλιστα ότι αυτοί δεν θα μπορούν να βγουν ούτε από τα παράθυρα, αφού είναι σύνηθες το φαινόμενο, πολλές σχολικές αίθουσες να έχουν κάγκελα. Κατά συνέπεια στα απαραίτητα ενός διαδρόμου είναι ένας μεταλλικός λοστός που θα βοηθήσει στον απεγκλωβισμό των μαθητών. Μια ξύλινη πόρτα αντί μεταλλικής σπάει πιο εύκολα σε περίπτωση εγκλωβισμού.
· Η πόρτα της αίθουσας πρέπει να ανοίγει προς τα έξω και να παραμένει πάντα ξεκλείδωτη. Σε στιγμή πανικού, οι μαθητές πιθανόν να πέσουν όλοι μαζί προς την πόρτα εξόδου. Αν αυτή ανοίγει προς τα μέσα, τότε οι πρώτοι μαθητές θα τραυματιστούν και θα πιεστούν από τους επόμενους (π.χ. θύματα στην θύρα 7 γηπέδου Καραϊσκάκη). Δεν είναι κακή ιδέα να κολληθεί σήμανση και στις δύο πλευρές της πόρτας για την κατεύθυνση που αυτή ανοίγει.
· Τα ερμάρια που βρίσκονται μέσα σε αίθουσες, αν είναι απαραίτητο να υπάρχουν μέσα σε αυτές, είναι εν δυνάμει κίνδυνοι για τους μαθητές, όταν αυτά πέσουν και διασκορπίσουν το περιεχόμενο τους μέσα στην αίθουσα (βιβλία, τζάμια ή δοκιμαστικοί σωλήνες χημείου). Κατά συνέπεια απαιτείται στερέωση των ερμαρίων στον τοίχο και ασφάλιση του περιεχομένου τους με ιμάντες. Δεν πρέπει να υπάρχει ερμάριο που η νοητή επιφάνεια της πλάτης του να είναι κάθετη στην νοητή επιφάνεια της πόρτας της αίθουσας. Στην περίπτωση που αυτό πέσει, δεν πρέπει να κλείσει την έξοδο. Αν το ερμάριο έχει τζαμαρία, αυτή θα πρέπει να καλυφθεί με διαφανή μεμβράνη που θα συγκρατήσει το τζάμι εάν αυτό σπάσει. Επίσης στην πόρτα εξόδου της αίθουσας (και εσωτερικά και εξωτερικά) δεν πρέπει να υπάρχει γλάστρα, «καλόγερος» ή οποιοδήποτε όρθιο αντικείμενο, το οποίο με την σεισμική δόνηση θα πέσει και θα φράξει την είσοδο.
· Τα τζάμια που έχουν μικρή επιφάνεια (π.χ. αυτά που είναι διαχωρισμένα με καϊτια, δεν θα σπάσουν τόσο εύκολα όσο τα τζάμια που έχουν μία και ενιαία επιφάνεια).
· Υπάρχουν στηθαία που είναι φτιαγμένα με σκυρόδεμα ή έχουν επιφανειακά μάρμαρα που είναι βιδωμένα στο στηθαίο με βίδες. Αυτά θεωρούνται ασφαλή. Επιφάνειες μαρμάρων στα παράθυρα και ειδικά εκείνες που βρίσκονται σε όροφο, που δεν είναι βιδωμένες, είναι επικίνδυνες για τους μαθητές που θα εγκαταλείπουν το κτίριο.
· Δεν πρέπει να υπάρχουν βαριά αντικείμενα σε ψηλό σημείο (π.χ. αγάλματα, υδρόγειοι, TV πάνω σε ερμάρια) που δεν είναι στερεωμένα τουλάχιστον με αυτοκόλλητες ταινίες διπλής όψης ή ιμάντες.
· Δεν πρέπει να υπάρχει σειρά θρανίων που το ένα πλευρό τους να ακουμπά στον τοίχο, προκειμένου ο μαθητής που βρίσκεται προς την πλευρά του τοίχου να έχει χώρο για να κινηθεί, όταν κατά τη φάση του σεισμού θα χρειαστεί να καλυφθεί κάτω από το θρανίο ή όταν κατά την φάση της εγκατάλειψης της αίθουσας πρέπει να περπατήσει προς την πόρτα της αίθουσας.
· Κανένα θρανίο δεν πρέπει να βρίσκεται κάτω από τζαμαρία, διότι τα σπασμένα τζάμια θα πέσουν πάνω του. Αν αυτό δεν είναι δυνατό, πρέπει τα τζάμια να καλυφθούν με διαφανή μεμβράνη.
· Ο πίνακας να είναι στερεωμένος καλά στον τοίχο, ώστε με την σεισμική δόνηση να μη πέσει από τον τοίχο.
· Το βαλιτσάκι Α’ Βοηθειών πρέπει να υπάρχει σε κάθε τάξη, διότι υπάρχει περίπτωση η τάξη να χρειαστεί να κινηθεί σε άλλο χώρο καταφυγής, διαφορετικό από αυτόν των υπολοίπων. Κατά συνέπεια η κάθε ομάδα μαθητών πρέπει να είναι αυτόνομη στην ιατρική φροντίδα.
· Τα κάγκελα στα παράθυρα της τάξης είναι πιθανά δολοφονικά στοιχεία, ειδικά στην περίπτωση που έχουμε εγκλωβισμό μαθητών στην αίθουσα (λόγω πόρτας), και ταυτόχρονη εκδήλωση φωτιάς στην αίθουσα ή αναθυμιάσεων που φτάνουν στην αίθουσα από φωτιά σε παρακείμενο χώρο. Εάν η αίθουσα αυτή, που θα υποστεί αυτό το διπλό κτύπημα είναι στο ισόγειο, η μη ύπαρξη κάγκελων από τα παράθυρα θα ήταν μια σωτήρια διέξοδος.
Ανάλυση γενικά των επικινδυνοτήτων στους διαδρόμους
· Κατά την φάση της εγκατάλειψης των αιθουσών, οι μαθητές θα βαδίσουν μέσω των διαδρόμων προς την αυλή ή προς όποιο άλλο σημείο καταφυγής έχει οριστεί. Κατά συνέπεια οι διάδρομοι θα πρέπει να είναι απαλλαγμένοι από οποιοδήποτε εμπόδιο. Αυτό προϋποθέτει ότι αν οι διάδρομοι έχουν ερμάρια, αυτά θα πρέπει να είναι στερεωμένα με κλειστό γάντζο στον τοίχο. Αν τα ερμάρια διαθέτουν βιτρίνα τζαμιού, σε αυτά θα πρέπει να κολληθούν διαφανείς μεμβράνες. Αν τα ερμάρια διαθέτουν πόρτες, αυτές θα πρέπει να μη μπορούν να ανοίξουν από την σεισμική δόνηση, οπότε θα πρέπει οι πόρτες να είναι κλειδωμένες με κλειδί ή με σύρτη και να παραμένουν κλειδωμένες πάντα.
· Αν οι διάδρομοι διαθέτουν τζάμια, αυτά θα πρέπει να είναι καλυμμένα με διαφανή μεμβράνη, ώστε αν σπάσουν να μη πέσουν στον διάδρομο και τραυματίσουν τους μαθητές την ώρα της εγκατάλειψης.
· Απλίκες με μεγάλα φωτιστικά σώματα, συνήθως φθορίου, πρέπει να έχουν προστατευτικό πλέγμα που θα βιδωθεί στην οροφή.
· Δεδομένου ότι η ΔΕΗ θα κόψει την παροχή τάσης ή θα κοπεί σαν συνέπεια του σεισμού, τα φώτα κινδύνου και εξόδου είναι απαραίτητα, ειδικά στα σχολεία που δουλεύουν και σε νυκτερινή βάρδια.
· Οι σωληνώσεις που ίπτανται των διαδρόμων πρέπει να στερεωθούν σε αρκετά σημεία τους και οι ψευδοροφές πρέπει να έχουν στην πάνω τους πλευρά (που είναι αθέατη), γάντζους στήριξης ανά τακτά διαστήματα.
· Αν οι διάδρομοι καταλήγουν σε σκάλες οι οποίες με την σειρά τους οδηγούν σε άλλους ορόφους και τελικά οδηγούν στον χώρο καταφυγής, θα πρέπει να μην έχουν κοντά τους και σε απόσταση τουλάχιστον 5 μέτρων κανένα αντικείμενο, όπως ερμάριο ή γλάστρες ή κάτι άλλο που πέφτοντας θα κλείσει την διέλευση της σκάλας.
· Η πόρτα προς τον χώρο καταφυγής να ανοίγει προς τα έξω. Αν υπάρχουν και άλλες πόρτες εξόδου, που συνήθως παραμένουν κλειδωμένες, τα κλειδιά τους πρέπει να βρίσκονται κρεμασμένα στον τοίχο και στο μέσο ύψος των μαθητών.
· Τα τζάμια που έχουν μικρή επιφάνεια (π.χ. αυτά που είναι διαχωρισμένα με καϊτια, δεν θα σπάσουν τόσο εύκολα όσο τα τζάμια που έχουν μία και ενιαία επιφάνεια).
· Δεν πρέπει να υπάρχουν βαριά αντικείμενα σε ψηλό σημείο (π.χ. αγάλματα, υδρόγειοι, TV πάνω σε ερμάρια) που δεν είναι στερεωμένα τουλάχιστον με αυτοκόλλητες ταινίες διπλής όψης ή ιμάντες.
Ανάλυση γενικά των επικινδυνοτήτων στον χώρο καταφυγής
· Τα παιδιά κατά την φάση της εγκατάλειψης και καθώς συγκεντρώνονται στον χώρο καταφυγής πρέπει να παραμείνουν μακριά από το κυρίως σχολείο σε απόσταση τουλάχιστον όσο είναι το ½ του ύψους του σχολείου, ώστε σε περίπτωση που αυτό πέσει, να μη βρίσκεται κανείς μαθητής στην «απόσταση κατάρρευσης».
Για παράδειγμα αν ένα σχολείο είναι 2ώροφο και το ύψος του συνολικά είναι 10 μέτρα, σε περίπτωση κατάρρευσης ενός τοίχου του προς την αυλή, τα χαλάσματα θα πέσουν σε απόσταση 5 μέτρων σε οριζόντια απόσταση. Αυτή είναι η κρίσιμη «απόσταση κατάρρευσης».
· Η καθαρή επιφάνεια του χώρου καταφυγής είναι αυτή που δεν έχει καμία επικινδυνότητα.
· Κανονικά κάθε μαθητής πρέπει να έχει αναλογία ελεύθερου χώρου 2m2. Διαιρούμε λοιπόν το εμβαδόν των ελεύθερων χώρων με τον αριθμό των μαθητών.
· Αν η αυλή γειτνιάζει με άλλο κτίριο οι μαθητές πρέπει να βρίσκονται μακριά από αυτό, όσο ορίζεται από το ½ του ύψους της γειτονικής οικοδομής.
· Ο χώρος καταφυγής θα πρέπει να σημαδευτεί με μπογιά κόκκινη, για να ξέρουν οι μαθητές να συγκεντρωθούν μέσα στον κόκκινο χώρο της αυλής.
· Έχει υπολογιστεί από προηγούμενους σεισμούς ότι ο μέσος χρόνος παραμονής των μαθητών στους χώρους καταφυγής μπορεί να φτάσει και τις 4 ώρες. Είναι δεδομένο ότι οι γονείς που ξεκινούν από το σπίτι τους ή από την εργασία τους για να παραλάβουν τα παιδιά τους, θα μπλοκαριστούν στους δρόμους από την κίνηση των ΙΧ αυτοκινήτων. Έτσι οι μαθητές θα χρειαστεί να έχουν πρόσβαση στον χώρο WC.
· Αν μιλάμε για σχολείο που φιλοξενεί νυκτερινή βάρδια μαθητών, ο φωτισμός είναι απαραίτητος.
· Από την περίφραξη της αυλής εφ’ όσον έχει κάγκελα, οι μαθητές θα πρέπει να μπορούν να βρίσκονται σε απόσταση από αυτά τουλάχιστον 2 μέτρα, διότι είναι πολύ πιθανό πάνω στα κάγκελα να έχει πέσει ηλεκτροφόρο σύρμα από κολώνα της ΔΕΗ.
· Για τον περιμετρικό τοίχο που υπάρχει στον χώρο καταφυγής ισχύει ότι η μάντρα μπορεί να πέσει και να τραυματίσει μαθητή που θα βρίσκεται κοντά της.
· Το νερό της ύδρευσης δεν είναι και τόσο σίγουρο ότι θα είναι πόσιμο μετά από έναν σεισμό, ειδικά στις μικρές πόλεις που τροφοδοτούνται από πηγές. Στις μεγάλες πόλεις αυτό το πρόβλημα είναι δύσκολο έως ακατόρθωτο να συμβεί. Άρα καλό θα είναι οι μαθητές να έχουν απόθεμα εμφιαλωμένου νερού.Κάτοψη ενός τυχαίου Σχολείου και του χώρου καταφυγής
Η πραγματοποίηση της άσκησης εκκένωσης κτιρίου εξ’ ολοκλήρου ή εν μέρει, είναι στην αποκλειστική δικαιοδοσία του εκάστοτε Διευθυντή της σχολικής μονάδας, ο οποίος έχει και την αποκλειστική ευθύνη για την άσκηση. Οι Εθελοντές προσφέρουν μόνο την οργάνωση και τις γνώσεις τους.
Για κάθε σχολική μονάδα, σχεδιάζεται το δικό της σχέδιο εγκατάλειψης, λόγω του ότι κάθε μονάδα έχει βασικές διαφορές από την άλλη όσον αφορά την δόμησή της, την ύπαρξη μεγάλων ή μικρών ελεύθερων χώρων, την ύπαρξη μικρών ή μεγάλων αιθουσών, την ύπαρξη φαρδιών ή στενών διαδρόμων κ.α.
Στα σημεία που πρέπει, μπαίνουν πινακίδες με βελάκια κατεύθυνσης προς την έξοδο καταφυγής και πινακίδες απαγορευτικές προς σημεία που δεν πρέπει να πάνε οι μαθητές. Τοιχοκολλάται σε περίοπτο σημείο του σχολείου το πλάνο εκκένωσης των αιθουσών.
Το σήμα ότι “γίνεται” σεισμός είναι το κτύπημα του κουδουνιού επί 15 sec.
Γενικά ισχύει, ότι κάθε αίθουσα μαθητών που βρίσκεται κοντύτερα προς τον χώρο καταφυγής, αποχωρεί πρώτη, με προτεραιότητα στους μικρότερους μαθητές αν 2 αίθουσες είναι σε ίση απόσταση από την έξοδο. Επίσης ισχύει ότι αν οι έξοδοι των αιθουσών έχουν απ’ ευθείας πρόσβαση στον χώρο καταφυγής, τότε αυτές οι τάξεις δεν τηρούν καμία σειρά εγκατάλειψης των αιθουσών, αφού όλες ταυτόχρονα μπορούν να εγκαταλειφθούν.
Ο δάσκαλος της τάξης αναλαμβάνει να τηρήσει την σειρά εγκατάλειψης και να μπει μπροστά από τους μαθητές (ενώ αυτοί τον ακολουθούν σε μονή σειρά ή σε διπλή αν το πλάτος των διαδρόμων το επιτρέπει). Ο δάσκαλος βρίσκεται μπροστά από τους μαθητές για να επισημαίνει επικίνδυνα χαλάσματα ή σπασμένα τζάμια, το επικίνδυνο ή όχι της σκάλας κλπ. Οδηγεί τους μαθητές του, μέχρι τον χώρο καταφυγής και παίρνει παρουσίες για να διαπιστωθεί αν όλοι οι μαθητές εγκατέλειψαν την αίθουσα. Στην περίπτωση που κάποιος μαθητής λείπει, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι ο μαθητής βρίσκεται τραυματισμένος μέσα στην αίθουσα ή μπλοκαρισμένος σε ένα WC. Τούτο γνωστοποιείται στον διευθυντή.
Αποφασίζεται ότι οι μαθητές θα ακολουθούν τον δάσκαλό τους σε μονή σειρά / διπλή σειρά (επιλέξτε ένα από τα δύο)
Ο Δάσκαλος που θα εγκαταλείψει με την τάξη του, τελευταίος τον όροφο ή την πτέρυγα, κάνει χρέη τροχονόμου σε όλους τους προηγούμενους από αυτόν.
Αποφασίζεται / δεν αποφασίζεται, (επιλέξτε ένα από τα δύο) ότι κάτω από τα σημεία που υπάρχουν τζάμια διαδρόμων να υπάρχει σωρός από σπασμένα κομμάτια φελιζόλ που αναπαριστούν χαλάσματα. Τα φελιζόλ θα σκορπιστούν όταν οι μαθητές είναι μέσα στις αίθουσες τους και πριν από τον σεισμό.
Αποφασίζεται / δεν αποφασίζεται, (επιλέξτε ένα από τα δύο) ότι στους διαδρόμους θα αναποδογυριστούν κάποιες καρέκλες για να γίνουν φυσικά εμπόδια σε προσομοίωση σεισμού.
Αποφασίζεται / δεν αποφασίζεται, (επιλέξτε ένα από τα δύο) ότι μια τάξη δεν θα έχει τον δάσκαλό της παρόντα, κατά την εκδήλωση του σεισμού. Θα είναι ένα χρήσιμο συμπέρασμα για το πώς αντέδρασαν οι μαθητές, χωρίς την παρουσία δασκάλου που να τους καθοδηγεί.
Αποφασίζεται / δεν αποφασίζεται, (επιλέξτε ένα από τα δύο) ότι στην άσκηση θα πάρουν μέρος και παιδιά που βρίσκονται σε αίθουσα πληροφορικής, στην οποία συνήθως δεν υπάρχουν τόσα διαθέσιμα θρανία όσοι και οι μαθητές ή οι χώροι κάτω από τα θρανία είναι κατειλημμένοι από τους υπολογιστές ή ντουλάπια. Εδώ θα πρέπει να εφαρμοστεί από τους μαθητές το «πέσιμο κάτω σε εμβρυακή θέση».
Όταν η κάθε τάξη περπατήσει τον διάδρομο και όταν και ο τελευταίος μαθητής της, βγει από την έξοδο του διαδρόμου προς τον χώρο καταφυγής, τότε και μόνο τότε ξεκινά η επόμενη τάξη την κίνηση της από την αίθουσα προς τον διάδρομο και από εκεί προς την έξοδο του διαδρόμου για τον χώρο καταφυγής.
Στον διάδρομο δεν ανακατεύονται τα παιδιά της μιας τάξης με τα παιδιά της άλλης.
Σε όλη την διάρκεια της εγκατάλειψης της αίθουσας, (για ψυχολογικούς λόγους), ο δάσκαλος μιλά στα παιδιά, τους υπενθυμίζει τον χώρο συγκέντρωσης και γενικά τους δίνει οδηγίες μέχρι αυτά να είναι ασφαλή.
Αν η αυλή του σχολείου είναι πολύ μικρή και επικίνδυνη για την παραμονή των μαθητών σε αυτήν, τότε με συνοδεία δασκάλων οι μαθητές μετακινούνται στον κοντινότερο χώρο καταφυγής της πόλης, που έχει οριστεί στο σχέδιο. Αυτός θα είναι και ο χώρος που θα γνωστοποιηθεί στους γονείς τους.
Αποφασίζεται / δεν αποφασίζεται, (επιλέξτε ένα από τα δύο) ότι κατά την διάρκεια της εκκένωσης, θα κτυπήσει και πάλι το κουδούνι για 15 sec, δείχνοντας ότι έχουμε μετασεισμό. Σε αυτή τη φάση κάποιοι μαθητές θα βρίσκονται ακόμη κάτω από τα θρανία τους (περιμένοντας την σειρά τους), άλλοι μαθητές θα έχουν ήδη φτάσει στον χώρο καταφυγής και άλλοι θα βρίσκονται ήδη στους διαδρόμους και θα αποχωρούν.
Αυτοί οι μαθητές λοιπόν που βρίσκονται όρθιοι και περπατούν, που είναι απροστάτευτοι από τα θρανία τους, πρέπει να αντιδράσουν με τον μόνο τρόπο που είναι ενδεδειγμένος και είναι αυτός που λέγεται «πτώση κάτω σε εμβρυακή θέση».
Οι υπεύθυνοι καθορίζονται για τα πιο κάτω έργα:
Μεταφοράς των Μαθητολογίων - όλων των τάξεων - από το γραφείο του Διευθυντή στον χώρο καταφυγής.
Διακοπής των δικτύων (ΔΕΗ, νερού, Καλοριφέρ ή γκαζιού). Ειδικά για την ΔΕΗ θα κοπεί αν είναι μέρα, ενώ αν είναι νύκτα αυτό γίνεται μετά την αποχώρηση όλων των μαθητών από τον χώρο καταφυγής.
Κατάσβεσης μικροεστίας φωτιάς, σαν αποτέλεσμα του σεισμού.
Διάσωσης όσων κινδυνεύουν ή παγιδεύονται μέσα σε τάξεις.
Ρύθμισης της σειράς εγκατάλειψης των αιθουσών.
Τροφοδοσίας των μαθητών με πόσιμο νερό
Συμπεράσματα Σχεδιασμού
- Για τον κυρίως χώρο καταφυγής ισχύουν:
διαστάσεις 44 m * 11 m
εμβαδόν 484 m2
μετά την αφαίρεση των επικίνδυνων ζωνών:
καθαρός χώρος με διαστάσεις 40 m * 7 m
καθαρό εμβαδόν 280 m2
ικανότητα φιλοξενίας 140 μαθητών.
Εφ’ όσον το ύψος της πρόσοψης του κτιρίου είναι 5m, τότε πιθανά χαλάσματα ίσως πέσουν σε απόσταση 2,5m από την πρόσοψη. Κατά συνέπεια από την πρόσοψη του κτιρίου και σε απόσταση 2,5m, ο χώρος δεν είναι ασφαλής για τους μαθητές.
Για να μη συμβεί ηλεκτροπληξία από τυχόν καλώδιο της ΔΕΗ που βρίσκεται πάνω από κάγκελα της αυλής και που θα πέσει πάνω σε αυτά, τότε από τα κάγκελα της αυλής και σε απόσταση 2m, ο χώρος δεν είναι ασφαλής για τους μαθητές.
ένας ακόμη επικίνδυνος χώρος για τους μαθητές, είναι ο χώρος κάτω από τις μπασκέτες.
Η δυναμικότητα του σχολείου είναι 120 μαθητές.
- Κατά συνέπεια οι ωφέλιμοι χώροι καταφυγής του σχολείου δύνανται να λειτουργήσουν σε κατάσταση κρίσης ικανοποιητικά. (ναι /
όχι) - Το σχολείο δύναται να φιλοξενήσει μαθητές από άλλα σχολεία. (ναι /
όχι). - Το σχολείο
χρειάζεται/δεν χρειάζεται να στείλει μαθητές σε άλλον χώρο καταφυγής.
- είναι επιθυμητή η χάραξη «κόκκινου τετράγωνου ασφαλείας» στον χώρο καταφυγής (ναι /
όχι)
3. Με δεδομένο ότι απαιτούνται 2m2/μαθητή, ο χώρος καταφυγής κρίνεται επαρκής/μη επαρκής.
Αν οι μαθητές δεν είναι ασφαλείς στον χώρο αυτό, θα πρέπει να μετακινηθούν σε πλησιέστερες πλατείες, αλλά πρέπει να γίνει σαφές ότι αυτή η κίνηση ενέχει πολλούς κινδύνους, ακόμη και σε κοινωνίες με υψηλή στάθμη ετοιμότητας.
4. Οι μαθητές είναι πολύ πιθανό να παραμείνουν στον χώρο του σχολείου για πολλές ώρες, μέχρι να αναζητηθούν από τους δικούς τους. Κατά συνέπεια, το σχολείο πρέπει να διαθέτει φαρμακείο, ραδιόφωνο με μπαταρίες (για να ακούει τις οδηγίες που μεταδίδει το κρατικό ραδιόφωνο), τηλεβόα με μπαταρίες και εμφιαλωμένο νερό για τουλάχιστον 6 ώρες.
Άσκηση εκκένωσης σχολικού κτιρίου
ΠΡΟΣΟΧΗ!!!
Σε έναν σεισμό, είναι πολύ πιθανό κάποια κεραμίδια της σκεπής να έχουν αποκολληθεί και να είναι ετοιμόρροπα στις άκρες της στέγης. Έτσι, κάποιος που θα επιχειρήσει να βγει από την έξοδο του κτιρίου, προς τον χώρο καταφυγής, είναι πολύ πιθανό να δεχτεί στο κεφάλι του κάποιο από αυτά. Γι’ αυτόν τον λόγο, πριν οποιοσδήποτε μαθητής ή δάσκαλος διαβεί την έξοδο του κτιρίου προς τον χώρο καταφυγής, πρέπει κάποιος δάσκαλος (που να φορά κράνος), να βγει πρώτος και να επιθεωρήσει το σημείο που βρίσκεται πάνω ακριβώς από το σημείο εξόδου του κτιρίου.
Τα βήματα που ακολουθούνται κατά σειράν είναι:
αποφασίζεται από τον Διευθυντή, ότι η σειρά εγκατάλειψης του κτιρίου είναι η εξής:
Σειρά εγκατάλειψης τάξης
1η τμήμα ένταξης και Πληροφορικής
2η Β
3η Α1
4η Γ
5η Ε
6η Τραπεζαρία
7η ΣΤ
8η Δ
9η Κουζίνα
10η Α2
1. Ο Δάσκαλος της Α2 τάξης, θα εκτελέσει χρέη τροχονόμου και θα δώσει εντολή, με τη σειρά στις τάξεις «Πληροφορικής – Β – Α1 – Γ – Ε – Τραπεζαρία – ΣΤ – Δ – Κουζίνα» να αποχωρήσουν.
2. Μετά την αποχώρηση των πιο πάνω τάξεων, θα αποχωρήσει και αυτός με τους μαθητές του, αναγγέλλοντας στον διευθυντή, ότι οι αίθουσες εκκενώθηκαν.
3. Ο Διευθυντής του σχολείου προαναγγέλλει (για ψυχολογικούς λόγους) στους μαθητές, την ημερομηνία της άσκησης, προκειμένου να αποφευχθούν υποψίες ότι η άσκηση γίνεται επειδή υπάρχει ένδειξη για επερχόμενο πραγματικό σεισμό.
4. Ο Διευθυντής του σχολείου
ανακοινώνει στους δασκάλους-υπεύθυνους τον ρόλο που θα παίξουν στην άσκηση. Οι υπεύθυνοι που θα οριστούν να ελέγξουν τους λοιπούς χώρους εκτός των αιθουσών, θα κάνουν τον έλεγχο καθώς εξελίσσεται η εκκένωση και όχι μετά την εκκένωση του σχολείου από όλες τις τάξεις. Είναι πολύ βαρύ ψυχολογικό στοιχείο να «αναγκαστεί» κάποιος να μπει μόνος του και πάλι σε ένα κτίριο μετά από έναν σεισμό.
Τους δίνει ρητές οδηγίες ότι,
όταν δοθεί το σήμα έναρξης σεισμού, ο δάσκαλος θα τους δώσει οδηγία: «Σεισμός. Όλοι κάτω από τα θρανία».
Οι δάσκαλοι καλύπτονται κάτω από την έδρα και τα παιδιά πέφτουν και καλύπτονται κάτω από τα θρανία ή κάτω από οποιοδήποτε έπιπλο που θα βρεθεί κοντά τους, τη στιγμή του σεισμού, βαστώντας με τα χέρια τους τα πόδια του επίπλου, ώστε αυτά να μη τσουλήσουν, και βρεθούν έκθετοι στα χαλάσματα που θα πέσουν. Όσα παιδιά δεν θα έχουν έπιπλο κάτω από το οποίο μπορούν να καλυφθούν, τους δίνεται η οδηγία να πέσουν δίπλα στα θρανία σε εμβρυακή στάση και μακριά από τζάμια.
Δεν θα μετακινηθούν από την πρώτη θέση που έλαβαν για όλη τη διάρκεια του σεισμού.
τα παιδιά που τυχόν βρίσκονται κοντά στα κάγκελα της αυλής να απομακρυνθούν αμέσως από αυτά και να κατευθυνθούν στο «κόκκινο τετράγωνο ασφαλείας»,
η σειρά των τάξεων με την οποία θα γίνει η εκκένωση των αιθουσών, είναι αυτή που αναφέρεται στο σχέδιο.
όταν έρθει η σειρά της τάξης τους να εγκαταλείψουν το κτίριο, ο δάσκαλος τους, θα τους πει να σηκωθούν σιγά-σιγά και χωρίς φωνές, και να μπουν πίσω από αυτόν ο ένας πίσω από τον άλλο. Οι μαθητές δεν παίρνουν την σάκα τους μαζί, παρά μόνο τα ρούχα τους.
πρέπει να αποχωρήσουν από την τάξη προς την έξοδο διαφυγής με τα χέρια πάνω στο κεφάλι, και να συγκεντρωθούν στο «κόκκινο τετράγωνο ασφαλείας», όπου ο δάσκαλος τους, θα πάρει παρουσίες.
Επιλέγουν 3 μαθητές από όλο το σχολείο και τους δίνουν οδηγία να παραστήσουν τους τραυματισμένους από χαλάσματα, χωρίς αυτό να το ξέρουν ούτε οι υπόλοιποι συμμαθητές τους, ούτε ο δάσκαλός τους. Οι μαθητές-τραυματίες κατά την φάση εκκένωσης του κτιρίου, δεν θα ακολουθήσουν τον δάσκαλο τους και θα παραμείνουν ξαπλωμένοι στο πάτωμα. (ο διευθυντής συμφωνεί / δεν συμφωνεί) (επιλέξτε ένα από τα δύο)
Επιλέγουν 5 μαθητές προερχόμενους από όλες τις τάξεις και τους δίνεται οδηγία κατά την ώρα του σεισμού να βρίσκονται και να ακουμπούν στα κάγκελα του σχολείου. Αυτοί οι μαθητές έχουν πάρει την οδηγία, με την έναρξη του σεισμού να απομακρυνθούν αμέσως από τα κάγκελα για την αποφυγή ηλεκτροπληξίας, να πέσουν σε εμβρυακή στάση κάτω και με το τέλος του σεισμού να βρεθούν μέσα στην κόκκινη γραμμή ασφαλείας της αυλής, ώστε να δώσουν το παρόν κατά την καταμέτρηση που θα γίνει. (ο διευθυντής συμφωνεί / δεν συμφωνεί) (επιλέξτε ένα από τα δύο)
Επιλέγουν 2 μαθητές από όλο το σχολείο και τους δίνεται η οδηγία να βρίσκονται στο WC μαθητών. Παραμένουν εκεί μέχρι κάποιος δάσκαλος να τους αναζητήσει. (ο διευθυντής συμφωνεί / δεν συμφωνεί) (επιλέξτε ένα από τα δύο)
8. Ο δάσκαλος πέφτει κάτω από την έδρα και τα παιδιά πέφτουν και καλύπτονται κάτω από τα θρανία τους ή κάτω από οποιοδήποτε έπιπλο που θα βρεθεί κοντά τους, τη στιγμή του σεισμού.
9. Μετά το τέλος του σεισμού, ο υπεύθυνος για τα δίκτυα, κλείνει την παροχή ΔΕΗ, νερού και γκαζιού ή καλοριφέρ, εφ’ όσον είναι μέρα. Αν είναι νύχτα, το κλείσιμο της παροχής ΔΕΗ θα γίνει στο τέλος της άσκησης.
10. Ο δάσκαλος μετά το τέλος του σεισμού, δίνει οδηγία στους μαθητές να μη σηκωθεί ακόμη κανένας.
Δίνει εντολή στον πρώτο μαθητή που βρίσκεται πίσω του να πάρει το βαλιτσάκι Α’ Βοηθειών.
Ελέγχει αν ανοίγει η πόρτα της αίθουσας, στέκεται στην πόρτα της αίθουσας και ελέγχει την κίνηση στον διάδρομο. Ο κάθε δάσκαλος περιμένει την δική του σειρά εκκένωσης, σύμφωνα με το σχέδιο και σύμφωνα με τις εντολές του δάσκαλου – τροχονόμου.
Ο δάσκαλος όταν έρθει η σειρά της τάξης του να εγκαταλείψει το κτίριο, τότε και μόνο τότε, δίνει εντολή στα παιδιά, να σηκωθούν σιγά-σιγά και χωρίς φωνές, αρχής γενομένης από τη 1η σειρά θρανίων ή όποιας άλλης διάταξης έχουν αυτά και να έρθουν σε διπλή στοίχιση πίσω του, όπως προβλέπει το σχέδιο. Οι μαθητές δεν παίρνουν την σάκα τους μαζί, παρά μόνο τα ρούχα τους.
Τους δίνει εντολή να βάλουν πάνω από το κεφάλι τους ένα βιβλίο ή να πλέξουν τα χέρια τους πάνω από αυτό.
11. Στους διαδρόμους θα βγουν οι τάξεις με την σειρά που έχει οριστεί στο σχέδιο. Αυτό είναι και το κύριο μέλημα του δάσκαλου-τροχονόμου σε συνεργασία με τον δάσκαλο της κάθε τάξης. Τα παιδιά θα βγουν στον διάδρομο και θα περπατήσουν χωρίς να τρέχουν, στην μέση των διαδρόμων αποφεύγοντας τυχόν χαλάσματα που έχουν πέσει. Στην διαδρομή προς την κύρια έξοδο δεν περπατούν κοντά σε τζάμια είτε έχουν σπάσει αυτά είτε όχι.
12. Ο δάσκαλος (που προπορεύεται των μαθητών του),
όταν συναντά χαλάσματα προειδοποιεί τα παιδιά και αν αυτά μπορούν να παραμεριστούν με δική του μικρή προσπάθεια, τα παραμερίζει.
Μιλά - για ψυχολογικούς λόγους - στα παιδιά, σε όλη την διάρκεια της εγκατάλειψης της αίθουσας, τους υπενθυμίζει τον χώρο συγκέντρωσης και γενικά τους δίνει οδηγίες μέχρι αυτά να είναι ασφαλή.
- Ο Δάσκαλος παίρνει παρουσίες για να διαπιστώσει αν όλοι οι μαθητές είναι παρόντες και αναφέρει στον Διευθυντή το γεγονός.
- Ο Διευθυντής στην περίπτωση που υπάρχουν απόντες μαθητές, εκτιμά την κατάσταση και δίνει εντολή στους υπεύθυνους για την διάσωση, να ψάξουν στις αίθουσες για τους μαθητές που αγνοούνται. Αν η κατάσταση του κτιρίου κρίνεται επισφαλής, ο Διευθυντής αποφασίζει για τις περαιτέρω ενέργειες. Οι διασώστες δεν μπαίνουν στο κτίριο χωρίς τα προστατευτικά πλαστικά κράνη για το κεφάλι τους. Αν η είσοδος στο κτίριο κρίνεται επικίνδυνη, ο Διευθυντής ενημερώνει την αστυνομία για την απουσία μαθητών και την πιθανότητα να βρίσκονται αυτοί μέσα στο κτίριο. Αν οι τηλεφωνικές επικοινωνίες είναι αδύνατες, φεύγει δάσκαλος πεζή μέχρι την αστυνομία και το γνωστοποιεί.
· Η άσκηση ολοκληρώνεται μόνο όταν όλοι οι μαθητές έχουν βγει στον χώρο καταφυγής, και δεν λείπει κανείς. Επίσης μέριμνα του Διευθυντή είναι να ελέγξει αν όλο το προσωπικό του σχολείου (δάσκαλοι και λοιπό Διοικητικό προσωπικό) βρίσκεται στον χώρο καταφυγής.
· Κανείς δεν πίνει από το νερό της βρύσης μέχρι να διαπιστωθεί ότι αυτό είναι ασφαλές. Αυτό θα το ανακοινώσει ο Διευθυντής αφού πάρει ενημέρωση από τις αρχές του τόπου (Σ.Τ.Ο.)
· Κάθε δάσκαλος που παραδίδει παιδιά στους οικείους τους, τα καταγράφει.
· Ακολουθεί η επισήμανση των λαθών στους μαθητές και στους δασκάλους.
Συμπεράσματα Άσκησης - προαναγγέλθηκε στους μαθητές 1-2 μέρες πριν, ότι θα πραγματοποιηθεί άσκηση; (ναι/όχι)
- υπήρχαν βελάκια κατεύθυνσης των μαθητών προς τον χώρο καταφυγής; (ναι/όχι)
- μετά το τέλος του σεισμού και πριν την εκκένωση του κτιρίου, ελέγχθηκε από κάποιον δάσκαλο (που φορούσε κράνος), ο πάνω από την πόρτα εξόδου χώρος, ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού των εξερχόμενων μαθητών από τυχόν χαλάσματα; (ναι/όχι)
- η εκκένωση του κτιρίου έγινε με την σειρά που προβλέπει το σχέδιο και με τις εντολές των τροχονόμων σε κάθε όροφο; (ναι/όχι)
- μετά τον σεισμό, ελέγχθηκαν οι λοιποί χώροι του σχολείου, όπου πιθανόν να υπήρχαν δάσκαλοι ή μαθητές; (ναι/όχι)
- την ημέρα της άσκησης ενημερώθηκαν οι μαθητές για το τι θα επακολουθήσει και το τι πρέπει να κάνουν; (ναι/όχι)
- πάρθηκαν παρουσίες των μαθητών; (ναι/όχι)
- μετά την καταμέτρηση των μαθητών στον χώρο καταφυγής από τους δασκάλους τους, ευρέθησαν μαθητές που δεν έδωσαν το παρών; (ναι/όχι)
- αναζητήθηκαν οι απόντες μαθητές; (ναι/όχι)
- οι μαθητές που την ώρα του σεισμού ήσαν ακουμπισμένοι στα κάγκελα της αυλής, μετακινήθηκαν αμέσως μακριά από αυτά; (ναι/όχι)
- οι μαθητές που την ώρα του σεισμού βρέθηκαν σε σημείο που δεν υπήρχε έπιπλο κάτω από το οποίο να πέσουν και να προστατευτούν, εφάρμοσαν την εμβρυακή στάση; (ναι/όχι)
- κατά τον σεισμό, οι δάσκαλοι έπεσαν κάτω από την έδρα τους; (ναι/όχι)
- κατά τον σεισμό, οι μαθητές έπεσαν κάτω από τα θρανία τους; (ναι/όχι)
- ο Διευθυντής έφερε στον χώρο καταφυγής όλα τα μαθητολόγια; (ναι/όχι)
- στον χώρο καταφυγής οι δάσκαλοι είχαν μαζί τους το βαλιτσάκι Α’ Βοηθειών (ναι/όχι)
- οι μαθητές σηκώθηκαν από τα θρανία τους αμέσως μόλις τελείωσε ο σεισμός ή μόνο όταν ήρθε η σειρά τους; (όταν τελείωσε ο σεισμός/όταν ήρθε η σειρά τους)
- κατά την εκκένωση του κτιρίου, οι μαθητές προστάτευαν το κεφάλι τους; (ναι/όχι)
- κατά την εκκένωση του κτιρίου, οι μαθητές περπατούσαν ή έτρεχαν; (περπατούσαν/έτρεχαν)
- κατά την εκκένωση του κτιρίου, οι μαθητές βάδιζαν στην μέση του διαδρόμου; (ναι/όχι)
- στον χώρο καταφυγής συγκεντρώθηκαν οι μαθητές μέσα στο κόκκινο τετράγωνο ασφαλείας; (ναι/όχι)
- οι υπεύθυνοι-διασώστες χρησιμοποίησαν κατά την είσοδο τους στο κτίριο τα κράνη; (ναι/όχι)
- κατά την αναμονή στον χώρο καταφυγής, τα παιδιά ήπιαν νερό από τις βρύσες πριν διαπιστωθεί ότι το νερό είναι ασφαλές; (ναι/όχι)
- τα δίκτυα (ΔΕΗ κτλ) έκλεισαν από τον υπεύθυνο δάσκαλο; (ναι/όχι)
- υπάρχει επάρκεια πόσιμου νερού για τους μαθητές; (ναι/όχι)
- ο χώρος καταφυγής του Σχολείου είναι επαρκής; (ναι/όχι)
ο χώρος καταφυγής του Σχολείου θα μπορούσε να φιλοξενήσει μαθητές άλλων σχολείων; (ναι/όχι)
- αν ο χώρος καταφυγής του Σχολείου είναι ανεπαρκής, καθορίστηκαν εναλλακτικοί χώροι καταφυγής; (ναι/όχι)
Ποιοι είναι αυτοί; (__________________________________________________________)
αν λόγω απρόβλεπτου γεγονότος (που δεν μπόρεσε να προβλεφθεί στο σχέδιο εκκένωσης π.χ. κατάληψη του χώρου καταφυγής από χαλάσματα ή ανεξέλεγκτη πυρκαγιά στο κτίριο), ο σχολικός χώρος καταφυγής σε έναν πραγματικό σεισμό κριθεί επισφαλής, έχει αποφασιστεί σε ποιόν Δημοτικό χώρο καταφυγής θα οδηγηθούν οι μαθητές; (ναι/όχι)
- σε όλες αυτές τις περιπτώσεις που θα επιλεγεί ένας άλλος χώρος καταφυγής, έχουν ενημερωθεί οι γονείς των μαθητών ώστε να ξέρουν από πού θα παραλάβουν τα παιδιά τους; (ναι/όχι)
ΑΝΑΛΥΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΩΝ ΤΩΝ ΑΙΘΟΥΣΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΝΕΑΣ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ
Νέα Φιλαδέλφεια 20-10-08
Συντάχθηκε από Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας Νέας Φιλαδέλφειας
Ομάδα Τεκμηρίωσης
1. Οι «Εθελοντές Νέας Φιλαδέλφειας» μέσα στο 2008, επισκέφτηκαν 8 από τα 9 Δημοτικά Σχολεία της Νέας Φιλαδέλφειας μετά από πρόσκληση των Διευθυντών/ντριών τους και συνέταξαν «αντισεισμικό σχέδιο επικινδυνοτήτων», πρότειναν μέτρα για την άρση αυτών και συνέταξαν σχέδιο εγκατάλειψης των κτιρίων για κάθε μία Σχολική Μονάδα ξεχωριστά.
2. Τα στοιχεία που ελέγχθηκαν για την επικινδυνότητα τους, είναι αυτά που φαίνονται στον πίνακα Νο 1.
3. Οι επικινδυνότητες εντάχθηκαν σε 6 ομάδες, ανάλογα με το αποτέλεσμα που θα επιφέρουν σε ένα πιθανό σεισμό:
θανάσιμος τραυματισμός (δείκτης 10)
βαριά κάκωση (δείκτης 6-8)
ελαφρύς τραυματισμός (δείκτης 4)
θανάσιμος εγκλωβισμός (δείκτης 10)
πιθανώς επικίνδυνη κατάσταση (δείκτης 5 - 9)
αμελητέος κίνδυνος (δείκτης 1-3)
4. Ο θανάσιμος τραυματισμός αναφέρεται σε κάθε περίπτωση που ο μαθητής λόγω του σεισμού τραυματίζεται από αντικείμενο και χάνει την ζωή του.
5. Η βαριά κάκωση αναφέρεται σε κάθε περίπτωση που ο μαθητής λόγω του σεισμού τραυματίζεται από αντικείμενο, χρήζει νοσηλείας σε Νοσοκομείο και επανέρχεται στην φυσιολογική του υγεία.
6. Ο ελαφρύς τραυματισμός αναφέρεται σε κάθε περίπτωση που ο μαθητής λόγω του σεισμού τραυματίζεται από αντικείμενο, και δεν χρήζει νοσηλείας σε Νοσοκομείο.
7. Ο θανάσιμος εγκλωβισμός αναφέρεται στην περίπτωση που ο μαθητής λόγω μπλοκαρίσματος της πόρτας της αίθουσας, και ταυτόχρονης ύπαρξης κάγκελων στα παράθυρα, έχει παγιδευτεί στην αίθουσα του. Η κατάσταση δε γίνεται ακόμη χειρότερη αν παράλληλα εκδηλωθεί πυρκαγιά στην αίθουσα ή φτάνουν σε αυτήν αναθυμιάσεις από πυρκαγιά σε παρακείμενη αίθουσα ή κτίριο.
8. Η πιθανώς επικίνδυνη κατάσταση αναφέρεται στην περίπτωση που η πόρτα της αίθουσας λόγω χαλασμάτων δεν μπορεί να ανοίξει, ή στην περίπτωση που κάποιο ερμάριο-βιβλιοθήκη έχει πέσει και έχει αποκλείσει την έξοδο από την αίθουσα., ή από κάποια θρανία που βρίσκονται κολλημένα στον τοίχο με αποτέλεσμα ο μαθητής που κάθεται σε αυτά να μη μπορεί να αποχωρήσει ή να καλυφθεί άνετα και άμεσα.
9. Τέλος ο αμελητέος κίνδυνος αναφέρεται σε κάθε περίπτωση που η επικινδυνότητα ναι μεν δημιουργεί μια μικρή δυσκολία, αλλά δεν είναι ικανή να εμποδίσει την έξοδο του μαθητή από την αίθουσα.
Πίνακας 1
Στοιχεία που ελέγχθηκαν - Δείκτης - Αποτέλεσμα επικινδυνότητας
Διακοσμητικά γύψινα στοιχεία οροφής - 10 - θανάσιμος τραυματισμός
Φωτιστικά σώματα οροφής - 4 -ελαφρύς τραυματισμός
Φώτα κινδύνου και εξόδου - 1 - αμελητέος κίνδυνος
Σωληνώσεις – ψευδοροφές - 6 - βαριά κάκωση
Είδος πόρτας (μεταλλική / ξύλινη) - 10 - θανάσιμος εγκλωβισμός
Φορά ανοίγματος πόρτας εξόδου - 5 - πιθανώς επικίνδυνη κατάσταση
Σήμανση ανοίγματος πόρτας - 1 -αμελητέος κίνδυνος
Ύπαρξη Ερμαρίου κοντά στην πόρτα - 9 - πιθανώς επικίνδυνη κατάσταση
Ύπαρξη Ερμαρίου μέσα στην αίθουσα - 8 - πιθανώς επικίνδυνη κατάσταση
Ύπαρξη υαλοπινάκων με μεγάλη επιφάνεια - 10 - θανάσιμος τραυματισμός
Μαρμάρινο στηθαίο παραθύρων αίθουσας - 10 - θανάσιμος τραυματισμός
Ύπαρξη βαρέων αντικειμένων σε υψηλό σημείο - 8 - βαριά κάκωση
Θρανία που βρίσκονται πολύ κοντά στον τοίχο - 8 - πιθανώς επικίνδυνη κατάσταση
Θρανία που βρίσκονται κάτω από τζαμαρία - 10 - θανάσιμος τραυματισμός
Καλά στερεωμένος Πίνακας ή όχι - 4 - ελαφρύς τραυματισμός
Ύπαρξη βαλίτσας Α’ Βοηθειών - 3 - αμελητέος κίνδυνος
Ύπαρξη κάγκελων στα παράθυρα - 10 - θανάσιμος εγκλωβισμός
10. Έτσι με αυτήν την μεθοδολογία βαθμολογήθηκε η κάθε αίθουσα της κάθε σχολικής μονάδας και βάσει αυτής της βαθμολογίας βγήκε ο βαθμός επικινδυνότητας της συγκεκριμένης αίθουσας. Μια αίθουσα που θα είχε μόνο επικινδυνότητες, θα ελάμβανε σαν επικινδυνότητα τον μέγιστο βαθμό (7). Αντίθετα μια αίθουσα που δεν θα παρουσίαζε καμία επικινδυνότητα θα ελάμβανε σαν επικινδυνότητα τον βαθμό (0).
11. Ακολούθως λαμβάνοντας τους μέσους όρους επικινδυνότητας των αιθουσών, βγήκε ο μέσος όρος επικινδυνότητας της κάθε σχολικής μονάδας, όπως φαίνεται στο γράφημα Νο 1.
12. Κατά συνέπεια, ερμηνεύοντας το γράφημα, καταλήγουμε στο εξής συμπέρασμα:
13. Κάθε στήλη του γραφήματος αντιπροσωπεύει και μια σχολική μονάδα εκτός της προτελευταίας στήλης που αντιπροσωπεύει 2 Δημοτικά Σχολεία που συστεγάζονται.
14. Στο γράφημα η πληροφορία που δείχνει την ταυτότητα των Σχολικών Μονάδων, αποκρύπτεται, για λόγους ψυχολογικούς των γονέων των οποίων φοιτούν τα παιδιά τους στα αντίστοιχα σχολεία. Είναι όμως διαθέσιμη στους αντίστοιχους Διευθυντές των Δημοτικών Σχολείων.
15. Το παρόν δίδεται για δημοσίευση στον τοπικό τύπο και στο Γραφείο Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Ν.Φ.
16. Τα στοιχεία αυτά αναφέρονται στις επικινδυνότητες των αιθουσών και μόνο. Αντίστοιχη μελέτη υπάρχει για τους διαδρόμους και τους χώρους καταφυγής των Σχολικών Μονάδων.
17. Η όλη διαδικασία του αντισεισμικού σχεδιασμού στον οποίο λάβαμε μέρος, είναι αποτέλεσμα σχετικής εκπαίδευσης που λάβαμε από τον «Οργανισμό Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας» (ΟΑΣΠ) το 2008, στα πλαίσια Εκπαιδευτικού Σεμιναρίου.
Γράφημα 1